Ideasta innovaatioksi kurssi opetti ja aukaisi mieleni! Kaikkea sekalaista, mitä mielen avaus tuotti

Voiko neliön muotoinen 3D kappale pyöriä…? Voihan se, kunhan pintaan osuessaan kulma pyöristyy.

ipad_lihanleikkaus

 

Tämä on esimerkki ongelman ratkaisusta, tehdään mahdottomasta mahdollinen ajatuksen muodossa. Toteutustapa on eri asia, se ratkotaan sitten myöhemmin, mikäli neliön pyöriminen olisi oikeasti ratkaistava tavoite. Innovointi kurssilta sain paljon hyvää tietoa erilaisista keinoista, joilla voidaan kehittää ja tuotteistaa erilaisia asioita porukalla.  Asiat on laaja käsite, koska innovointia voi kohdistaa esim. tuotteeseen, tapahtumaan, palveluihin, toimintoihin, markkinointiin eli lähes mihin vaan. Maailmanjaollisesti karrikoiden: ”eurooppalainen ja yhdysvaltalainen keksivät uuden tuotteen ja japanilainen tekee siitä vielä paremman”.  Kaikkein ilahduttavinta kurssilla oli oppi siitä, että alkuperäinen kehittämiskohde saattoi muuttua matkan varrella aivan joksikin muuksi asiaksi, mistä sitten tulikin tavoiteltava lopputulos syrjäyttäen alkuperäisen idean. Tästä on esimerkki tv-mainoksen teossa, kuvausryhmä kuvasi uutta mainosta, samanaikaisesti tuli kylältä mies katselemaan ja kyselemään: ”…mitäs täällä tehdään?”. Lopputuloksena oli, että kylän miestä käytettiin mainoksessa ja alkuperäinen idea hylättiin.

Olin sitä tyyppiä ennen kurssia, joka pelkäsi oman ideansa varastamista miettien kannattaako tuotteesta tai ideasta kertoa muille, jospa se on kertomisen jälkeen menetetty ja joku muu rikastuu sillä kuin minä. Kurssilla opin jättämään pelon menneeseen. Yksin tekemällä tulos jää kuivaksi, jatkokehitys tyssää ja parhaat ideat jäävät todennäköisesti saavuttamatta, koska yksien aivojen tuottama aineisto on pientä verrattuna esim. 20 tai 100 aivojen tuottamaan aineistoon. Tarvitaan joukkoistamista (engl. crowdsourcing), mikä on jo arkipäivää esim. sähköisessä mediassa. On erilaisia blogeja, yritysten sivuja, joiden kautta sähköisen median käyttäjät voivat vaikuttaa ja antaa ideoitaan kehitykseen tai kertoa ongelmasta, joka kaipaa ratkaisua, muut kommentoivat ja näin huomaamatta asiat kehittyvät ilman, että on ajateltu tekemistä innovoinninniksi (<- suomea? ulkomaalaisilla opettelemista). Nykypäivänä ajan hermoilla olevan yrityksen on ehdottomasti oltava verkossa ja annettava mahdollisuus sivustolla kävijöille innovointiin. Näin yritys saa tietoa asiakkailta sekä ymmärrystä siitä mitä asiakkaat haluavat. Mikäli jatkuvasti tarjoaa sitä, minkä kysyntä hiipuu, huomaa yritys jonain päivänä olevansa tiensä lopussa tai toteavansa ylämäen pohjalta takaisin ylös huipulle olevan hurjan suuri. Panostetaan mieluiten koko ajan innovointiin, kuin kerran 10 vuodessa seminaarissa.

Olen ollut aina yrittämisestä hyvin kiinnostunut. Luen ja tutkin yrittämiseen ja keksimiseen liittyvää kirjallisuutta, innostun hyvistä oivalletuista liikeideoista, mikäli joku on tehnyt mahdottomasta mahdollisen esim. Ponsse www.ponsse.com suomalainen 1970 perustettu metsäkonelaitteita valmistava yritys, joka toimii tällä hetkellä 40 maassa.  Olen käynyt yrittäjäkurssin, suvussamme on myös yrittäjiä. Tieto kuitenkin lisää tuskaa siitä, että yrittäjänä pystyssä pysyminen vaatii työtä. Kaikkien seminaarien, kirjojen, opiskelujen ja kertomusten perusteella en enää pelkää ideoitteni varastamista, koska mm. rahaa, aikaa, suurta innostusta, sitoutuvia ihmisiä, pitkäjänteisyyttä ja kestävää kehitystä tarvitaan yrittämisessä; listaa lukiessani omat hartiani jo lysähtävät. Tehdään siis porukalla; kehitetään ympäristöä, tuotteita, tapahtumia ideoita vapaa-ajalla kuin töissäkin. Jotkut suuret ideat jätän kuitenkin itselleni haudottavaksi esim. kännykkä joka huutaa perään ”älä jätä” ollessani tietyn välimatkan päässä siitä. Näin kännykkä ei unohdu/häviä kotiin tai kylään, löydän sen myös heti, jos pääsi tippumaan taskusta. Toisaalta avaimetkin voisivat vislata perään…

SAMSUNG     Minna Kokkonen, Mamkin liiketalouden opiskelija

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


7 + kaksi =

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>