Maailma on minun, maailma on sinun

Kiki, WhatsApp, Pou, Mou…  Jos minulla ei olisi omia lapsia, niin luulisin yhä tietäväni, millaista on olla nuori. Toisaalta lapset ovat aina lapsia, mutta kun kuuntelee nykypäivän alakoululaisia (myös salaa), niin saattaa todella hämmästyä. Mistä ne puhuvat?!  Uudet videot, meemit tai appsit tulevat lähes viikon välein. Tai sitten ne palaavat uudelleen kiertoon vuosien takaa.  Vaikka taskuihin sujahtanut teknologia ohjelmistoineen aiheuttaa myös valitettavaa varustelukilpailua, niin se tuottaa myös uusia ilmiöitä, sosiaalisia käytäntöjä ja ehkä rakenteitakin. Koulussa, kotona ja kavereiden kanssa – lopulta myös työelämässä ja yrittäjyydessä.

Photo-9.9.2013-9.07.54

Poikkeuksiakin varmasti on, mutta näin maaseutukaupungissakin alakoulun loppusuoralla oleva lapsonen on keskimäärin yllättävän hyvin verkostoitunut ystäviensä kanssa. Voi jopa olla, että eri kaveriporukoille on omat kännykkä- ja tabletti-appsinsa, joiden kautta lapset ovat yhteydessä toisiinsa. Ja tieto todella liikkuu, olen kuullut kuinka siinä ja siinä perheessä keskustellaan läksynteosta, toisessa taas kotiintuloajoista ja kolmannessa kännykän käyttömäärät hermostuttavat ”tyhmiä” vanhempia.  Ja kaikki kuulemani informaatio on silloin enintään 15 minuuttia vanhaa.

En sano että meidän aikuisten – opettajien ja vanhempien – pitäisi ratsastaa korkealla teknologia-aallolla ja olla aina perillä viimeisistä villityksistä, mutta toisaalta tässä kaikessa on myös puolensa. Tiesikö sinun perheesi 70- tai 80-luvuilla lähes reaaliaikaisesti, missä sinä liikuit? Tai kenen kanssa – ja miten – olit yhteyksissä? Puhumattakaan, että saivat halutessaan heti yhteyden sinuun!  Ei ole mikään ihme, että kun me keski-ikäiset valtaamme Facebookin ja Twitterin, niin nuoriso ryntää esim. Instagrammiin tai Pinterestiin… Niin mekin olisimme tehneet…

Tutustuin maanantaina 2.9. Mikkelissä käynnistyneeseen digitaaliseen kaupunkiseikkailuun.  Ohjeet olivat selkeät ja sain ladattua DKS-appsin Google Playsta Android-kännykälleni. Sitten lähdin hakemaan lounastuntini ratoksi lähintä kaupunkiseikkailun rastia. Se löytyi ammattiopistolta ja kun sain vielä lisätehtäväksi asetetun tietokilpailun oikein, niin olin hetken aikaa pelin kolmanneksi menestynein pelaaja. Heti heräsi himo suorittaa enemmänkin, mutta valitettavasti lounastunnin lyhyys teki tällä erää stopin pelaamiselleni. Ja vaikka tekniikassa oli aluksi jonkin verran haasteita, niin homma tuntui kiinnostavalta. Kävin tyttäreni kanssa kiertelemässä kaupungilla myös tiistaina ja keskiviikkona. Rasteilla tietysti selitin kovaan ääneen, kuinka juuri lapseni on kiinnostunut kilpailuun osallistumisesta ja että minä olen vain mukana…

Olen ylpeä siitä, kuinka rohkeasti Mikkeli lähti rakentamaan digitaalista kaupunkiseikkailuaan. Tästä saadaan kiittää sekä paikallisia viranomaisia, yrityksiä että koulutusorganisaatioita. Myös tiistaina 3.9. Mikkelin ammattikorkeakoulussa järjestetyssä ”Elämä on peliä” -keskustelutilaisuudessa oli selvästi kuultavissa, että paikalliset toimijat ovat löytäneet yhteisen nuorisotakuuta ja digitaalista Mikkeliä edistävän rintaman. Annan papukaijamerkin erityisesti paikalliselle sanomalehdelle, joka on ottanut digitaalisessa kaupunkiseikkailussa aktiivisen roolin sekä sponsorina, toimijana että tiedonvälittäjänä.

Haluan todeta kaikille teille rohkeille digitaalisen kaupunkiseikkailun suunnittelijoille, sponsoreille ja toteuttajille, että olette tehneet uraauurtavaa työtä. Älkääkä suotta katsoko vain osallistujien kvantitatiivisiin määriin, vaan tehkää pelaajien ja pelin toteutukseen osallistuneiden keskuudessa erityisesti laadullista tutkimusta. Miltä seikkailu tuntui ja mitä siitä opittiin?

Kouluissamme oppii ja touhuaa verkostoitunut, yritteliäs ja luova tulevaisuus. Näytetään nuorille, että meillä aikuisilla on aidosti hyvää tahtoa ja halua olla kasvussa mukana. Maailma on tehty meitä varten!

Pekka Hytinkoski
Verkko-opetuskoordinaattori ja tohtorivalmennettava
HY, Ruralia-instituutti
pekka.hytinkoski@helsinki.fi

Keskustelu
1

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


6 − neljä =

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>