Innovaatio ja sijainti

Tarina kertoo, että  Syrakusan kuningas Hiero II antoi Arkhimedeelle tehtäväksi selvittää, oliko hänelle taottu kultainen kruunu puhdasta kultaa vai oliko kultaseppä huijannut häntä ja korvannut osan kallisarvoisesta kullasta halvemmalla hopealla. Arkhimedes ei kuitenkaan saanut millään tavalla vahingoittaa kruunua vaikkapa sulattamalla sitä, vaan hänen tuli selvittää tämä toisin keinoin.

2012-10-17-12.45.28

Tarina kertoo, että  Syrakusan kuningas Hiero II antoi Arkhimedeelle tehtäväksi selvittää, oliko hänelle taottu kultainen kruunu puhdasta kultaa vai oliko kultaseppä huijannut häntä ja korvannut osan kallisarvoisesta kullasta halvemmalla hopealla. Arkhimedes ei kuitenkaan saanut millään tavalla vahingoittaa kruunua vaikkapa sulattamalla sitä, vaan hänen tuli selvittää tämä toisin keinoin. Tarina jatkuu kuvauksella, kuinka astuessaan kylpyyn ammeen laidan yli valunut vesi sai Arkhimedeen tajuamaan, että hänen veteen menevän kehonsa tilavuus oli sama kuin yli valuvan veden ja kuinka hän näin voisi päätellä kruunun tiheyden ja materiaalin upottamalla sen veteen ja mittaamalla veden pinnan muutoksen.

Tarina kertoo keksinnöstä, innovaatiosta. Kuitenkaan mielestäni tarina ei kerro kaikkea. Tarina ei kerro sitä, kuinka Arkhimedes koki suurta stressiä ja painetta kuninkaan antaman tehtävän vuoksi. Hän kulki ympyrää työhuoneessaan yrittäen epätoivoisesti ratkaista ongelmaa. Näin kului päivä, viikko, kuukausi. Eräänä päivänä Arkhimedes päätti, että ”olkoot, juuri nyt en pysty tätä ratkaisemaan”. Hän laski itselleen kylvyn ja upotti itsensä sinne.

”Heureka!”

Vastaavan kaltainen tarina innovaatiosta on Newton lepäämässä omenapuun alla. Yhdistävä tekijä on se, kuinka suuri innovaatio tapahtui muualla kuin työhuoneessa tai tutkijankammiossa.

Työelämä tarjoaa entistä enemmän mahdollisuuksia tehdä työtä muualla kuin työhuoneessa. Mobiiliteknologia on lyönyt itsensä läpi kaikilla elämän alueilla. Siltikään emme uskalla rikkoa rutiineja ja aloittaa työskentelyä aamulla vaikkapa reippaan kävelylenkin muodossa vaan raahaudumme työpisteelle tuijottamaan näyttöpäätettä toivoen, että innovaatio iskisi.

Eikä tästä voi ketään suoranaisesti syyttää, näinhän meidät on opetettu toimimaan. Kouluissa valitettavan vähän oppimista tapahtui luokkahuoneen ulkopuolella, ehkäpä juuri siksi uskomme ettei myöskään työtä voi tehdä sen työhuoneen ulkopuolella.

Kinos-hankkeessa ’Oppimiskeidas’ ryhmä yrittää parhaillaan innovoida uusia tapoja antaa ja osallistua opetukseen. Mahdollisuus osallistua osaan tunneista verkon välityksellä – joko suorassa lähetyksessä tai jälkitaltioinnin muodossa  – tulee olla mahdollista jo aivan lähitulevaisuudessa. Oppiminen on innovointia, sitä ei voi sitoa aikaan tai paikkaan.

Tommi Issakainen,
Projektikoordinaattori, Otavan Opisto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


× 5 = kymmenen

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>